Leerlijnen

Ben je op zoek naar een gestructureerde en overzichtelijke manier om jezelf verder te ontwikkelen binnen je huidige functie? Of ben je op zoek naar een krachtig instrument om de ontwikkeling van jouw medewerkers te stimuleren en meer oog te krijgen voor hun groei tijdens personeelsgesprekken? Dan biedt de Academie voor Internationale Betrekkingen dé oplossing voor jou! Onze leerlijnen dienen als een waardevolle wegwijzer binnen het leeraanbod om richting te geven aan persoonlijke groei.

Leerlijnen
Babet Mooij en Jan Willem Naphegyi-Schouw

Waarom zijn er leerlijnen?

De academie organiseert jaarlijks meer dan 200 meertalige leeractiviteiten, lezingen en bijeenkomsten gericht op de professionele ontwikkeling van kennis op internationale thema’s, diplomatieke vaardigheden en gedrag. Deze activiteiten richten zich op collega's van Buitenlandse Zaken en andere rijksmedewerkers met een internationale functie. Ze bieden een kans om te leren, te ontwikkelen en bij te dragen aan de organisatiedoelen van Buitenlandse Zaken.

‘Dat zijn ontzettend veel leeractiviteiten en daarom bedachten wij de leerlijn. Een wegwijzer door ons volledige aanbod, gericht op ontwikkeling in jouw huidige functie’, vertelt Jan Willem Naphegyi-Schouw, senior adviseur leren en ontwikkelen bij de academie.

‘Leren is veel meer dan alleen een training of een cursus volgen. Collega’s leren vaak van elkaar en met elkaar.’

Jan Willem Naphegyi-Schouw
Jan Willem Naphegyi-Schouw, senior adviseur leren en ontwikkelen bij de academie

Aan de slag

‘We werken graag vanuit de praktijk, dus hebben we gesprekken gevoerd met collega’s uit de verschillende functiegroepen’ zegt Babet Mooij, ook senior adviseur leren en ontwikkelen bij de academie. ‘Collega’s vinden het fijn en waardevol om over leren en hun eigen ervaring te praten’, merkten we. ‘Tijdens die gesprekken gingen we in op de functie-inhoud en waar collega’s hun kennis en vaardigheden vandaan haalden. Dit gaf ons ontzettend waardevolle inzichten.’

‘Een leerlijn is als een kompas, dat je langs logische en relevante leeractiviteiten leidt die perfect passen bij jouw specifieke functiegroep.’

Babet Mooij
Babet Mooij, senior adviseur leren en ontwikkelen

Persoonlijk

‘Het doel was om een leeromgeving te creëren die zowel de essentiële vaardigheden voor elk team en individu omvat en ook de flexibiliteit biedt voor persoonlijke en professionele groei en de unieke behoeften en ambities van elke collega’, legt Jan Willem uit. ‘Leren is immers veel meer dan alleen een training of een cursus volgen. Collega’s leren van elkaar en met elkaar. De leerlijnen zijn echt een gamechanger in hoe we aan professionele ontwikkeling doen’, vult Jan Willem enthousiast aan.

Kompas

Leerlijnen zijn niet alleen een waardevolle wegwijzer voor jezelf. Ze zijn ook een onmisbaar hulpmiddel voor leidinggevenden om richting te geven aan de ontwikkeling van teams. Babet: ‘Een leerlijn is als een kompas, dat je langs alle logische en relevante leeractiviteiten leidt, die perfect passen bij jouw specifieke functiegroep. Met onze leerlijnen heb je nu de mogelijkheid om een duidelijk overzicht te krijgen van alle formele én informele leeractiviteiten die voor een functie van toepassing zijn.’

Feedback

‘De inhoud van de leerlijnen kwam rechtstreeks van de functiegroepen zelf. Zij weten immers het beste wat ze doen en wat ze nodig hebben. Het was een geweldige manier om ervoor te zorgen dat de leerlijnen echt relevant en praktijkgericht zijn’, licht Jan Willem toe.

Babet vertelt dat ze drie jaar geleden zijn begonnen met leerlijnen voor landenmedewerkers en managementondersteuners. ‘Deze groepen waarderen de duidelijkheid die de leerlijnen bieden. Ze hebben nu een helder zicht op wat nodig is voor hun ontwikkeling en dat maakt echt een verschil’, aldus Babet. ‘Had ik het maar eerder geweten, hoorden we regelmatig. Momenteel werken we aan een leerlijn voor managementondersteuners in het Engels.’

Verantwoordelijkheid

‘Het was belangrijk om een “eigenaar” te vinden die de leerlijnen levend en actueel houdt. Collega’s uit de diverse functiegroepen weten zelf het beste wat ze nodig hebben. We blijven daarom continu met hen in gesprek. Zo delen we de verantwoordelijkheid voor een passende leerlijn’, benadrukt Jan Willem.

Persoonlijke leerbehoefte

‘Het mooie van een leerlijn is dat je persoonlijke keuzes kunt maken op basis van specifieke leerbehoeften’, vult Babet aan. ‘Het pad dat jij bewandelt binnen de leerlijn kan anders zijn dan dat van een collega met dezelfde functie. Het belangrijkste is dat een leerlijn is ontworpen om je ontwikkeling binnen je huidige functie te bevorderen.’

Er is een verschil tussen leerlijnen en loopbaanpaden. Loopbaanpaden verkennen toekomstige carrièremogelijkheden binnen domeinen zoals EU, economie en veiligheid, terwijl leerlijnen zich richten op het versterken van kennis en vaardigheden voor jou huidige functie.

Wil je jezelf verder ontwikkelen binnen je huidige functie? De leerlijnen van de Academie voor Internationale Betrekkingen wijzen je de weg binnen het leeraanbod en leiden je langs leeractiviteiten die perfect passen bij jouw specifieke functiegroep.

Jan Willem Naphegyi-Schouw en Babet Mooij

Ook aan de slag met de leerlijnen?

De academie biedt BZ-collega's een verscheidenheid aan leerlijnen aan voor diverse functiegroepen, waaronder:


De leerlijn voor consulair medewerkers maakt momenteel nog deel uit van Comma, het consulaire opleidingsprogramma. In 2025 bieden we deze leerlijn aan in ons eigen leerportaal, in dezelfde vorm als alle andere leerlijnen.

Wanneer je inlogt op het leerportaal van de academie, kun je alle beschikbare leerlijnen bekijken en zelf zien welke leeractiviteiten eraan gekoppeld zijn. In het nieuwe leerportaal krijg je in je profiel automatisch te zien welke leerlijn het beste bij jouw functie past. Neem gerust een kijkje om te ontdekken wat een leerlijn precies inhoudt, hoe deze is opgebouwd en hoe het je kan helpen bij het maken van leerkeuzes.